La Fundació Vila Casas, institució fundada l’any 1986 per l’empresari farmacèutic Antoni Vila Casas, és una entitat privada sense ànim de lucre que té com a objectiu prioritari promocionar l’art contemporani català. L’essència i raó d’ésser de la Fundació Vila Casas és que la tradició, la cultura i la llengua són els eixos d’identitat del nostre país.
A través de cinc espais expositius que formen part del nostre llegat arquitectònic, la Fundació es converteix en una plataforma des de la qual s’exhibeix el fons permanent de la col·lecció i se celebren exposicions temporals dels artistes que l’integren.
Així mateix, en l’àmbit sociosanitari, la Fundació desenvolupa un treball de recerca amb l’objectiu d’establir un pont de diàleg entre els professionals de la sanitat, els mitjans de comunicació i la societat.

OBJECTIUS

Els objectius de la Fundació Privada Vila Casas són:

En l’àmbit artístic:
• Promoció d’artistes i recuperació de trajectòries artístiques d’artistes catalans, és a dir, que viuen o treballen a Catalunya., a través de:
Exposicions
Conferències
Donacions
Organització de Premis.
• Promocionar els col·leccionistes.
• Disposar de museus i espais per exhibir obra d’artistes contemporanis catalans.

En l’àmbit sanitari:
• Crear un diàleg entre professionals de la sanitat, els mitjans de la comunicació i la societat.

Història de la Fundació Vila Casas

Antoni Vila Casas
La Fundació Vila Casas es crea l’any 1986 pel seu president fundador, Antoni Vila Casas, per reforçar la investigació sociosanitària. Va ser a partir del 1998 quan s’incorporaren els àmbits artístic i de patrimoni arquitectònic, que amb els anys han anat adquirint més rellevància. Actualment, la Fundació Vila Casas disposa de 3 museus d’art contemporani i 1 àmbit espaiós destinat a exposicions temporals, i continua amb el seu projecte de salut.

Antoni Vila Casas (Barcelona, 27 de novembre del 1930 – 14 de setembre del 2023) va néixer en una família de la burgesia catalana dedicada a la indústria tèxtil. Tot i així, estudià la carrera de farmàcia i es dedicà a la indústria farmacèutica, àmbit que a l’Espanya dels anys 60 encara tenia poca presència.

Aquest entorn va ser favorable perquè s’involucrés en el projecte de la creació d’un laboratori farmacèutic, Prodesfarma, que més tard, l’any 1997, es va fusionar amb els laboratoris Almirall. Des d’aleshores es va dedicar plenament a la seva fundació fent convergir així dos àmbits representatius de la seva persona: art i salut.

Antoni Vila Casas va ser membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya i ex-membre del Consell Social de la Universitat de Barcelona. El 1996 va rebre la Gran Creu de l’ordre del Mèrit Civil, el 1999 la Creu de Sant Jordi, el 2004 el Premi Montblanc al mecenatge i el 2009 el Premi Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CONCA) al patrimoni cultural.

La creixent afició d'Antoni Vila Casas pel col·leccionisme d’art contemporani català, alimentada per la seva inquietud per contribuir a l’enriquiment de la cultura i preservar la tradició del país, es posaren de manifest per primer cop l’any 1998 amb la rehabilitació de l’edifici modernista Casa Felip a l’Eixample de Barcelona, el Principal del cual acull la seu de la Fundació Vila Casas. Paral·lelament, a la localitat empordanesa de Pals (Girona) s’inaugurà aquell mateix any (1998) un petit museu d’escultura, Ca la Tona, que ja no existeix. Aquestes van ser les primeres manifestacions artístiques i de patrimoni arquitectònic que va portar a terme la Fundació Vila Casas.

L’any 2000 s’obriren les portes del Museu Art 2000, situat a Torroella de Montgrí (Girona) i ubicat en el Palau Solterra, un palauet d’arquitectura civil que data del S.XV. Els primers anys s’hi exhibí gran part del fons pictòric de la col·lecció. Amb el temps ha passat a dir-se Palau Solterra, Museu de Fotografia Contemporània perquè acull la col·lecció de fotografia de la Fundació Vila Casas de caràcter nacional i internacional. Dos anys més tard, al 2002, s'inaugurà l'Espai Volart, el primer àmbit de la Fundació obert a públic a Barcelona, destinat a la celebració d’exposicions temporals.
Per tal d’ampliar l’espai expositiu de la col·lecció, que progressivament anava creixent, l’any 2004 es rehabilità Can Mario, a Palafrugell (Girona), una antiga fàbrica de suro, com a museu per a exposar-hi les obres de pintura, fotografia i escultura, que va substituir al petit museu de Pals (Ca la Tona). En l’actualitat, s'ha convertit en Can Mario, Museu d'Escultura Contemporània.

A finals de 2008, es va inaugurar el segon espai per a mostres temporals a Barcelona, l'Espai Volart 2 (al costat de l'Espai Volart), i un any després, el 2009, es va culminar el projecte d'espais museístics amb la inauguració de Can Framis, Museu de Pintura Contemporània, una antiga fàbrica tèxtil rehabilitada i localitzada al districte 22@ del Poblenou a Barcelona.