whatsapp Facebook Instagram Twitter Youtube Pinterest Vimeo Linkedin Foursquare

29/04/2023 - 19/11/2023
LOCALITZACIÓ
Palau Solterra, Torroella de Montgrí

Amb aquesta exposició, la Fundació Vila Casas se suma a la celebració del centenari de Francesc Català-Roca: una iniciativa important pel fet de no haver-se assenyalat prou la seva faceta de retratista.

La sèrie que l’encapçala es compon de cinquanta-vuit retrats fets entre el 1949 i el 1975, més el seu cèlebre autoretrat. Un conjunt singular, únic, que Català-Roca va regalar a Joan Uriach i Tey, com a complement de la seva col·lecció d’art, on aquests artistes estaven representats gairebé tots. Anys més tard, el seu fill Joan Uriach i Marsal en va fer donació al seu amic Antoni Vila Casas: aquest gest, no només d’amistat sinó de complicitat entre col·leccionistes, es va produir en entendre que aquestes peces serien més apreciades al si de la destacada col·lecció de fotografia que s’estava constituint a la Fundació Vila Casas.

Hem titulat aquest conjunt com a “Homenots, fent-li l’ullet a Josep Pla, amb qui Català-Roca va compartir l’autoria de guies i llibres: així va titular Pla les seixanta semblances de personatges del seu temps, redactats entre el 1958 i el 1974, majoritàriament escriptors, artistes o polítics, triats per la seva peculiaritat i per haver-se significat de manera remarcable. Com a complement d’aquesta galeria de gent rellevant, l’exposició afegeix quinze retrats de nens, els “Homenets: a petita escala, són el reflex d’una Espanya enfosquida per la Dictadura, el poble senzill allunyat del poder, la política, la ciència i la cultura. Aquests petits treballadors fan la seva feina com si fos un joc, igual que altres criatures juguen al carrer o mengen gelats. Traspuen humanitat i tendresa, compartint el risc de viure, els perills i les amenaces de la vida dels grans; són els “homenets” en contraposició als “homenots”.

Laura Terré - Comissària de l’Any Català-Roca

Text de sala COMPRA ENTRADES