ART CONTEMPORANI - ARTISTES

La col·lecció

La col·lecció és l’espai de confluència on es fon la mirada plural del col·leccionista, Antoni Vila Casas, amb l’art contemporani, un mapa de desplaçaments i decisions per a acollir unes obres determinades que abracen diferents ideologies o llenguatges creatius. Des dels anys seixanta fins al moment actual, amb alguns referents anteriors, es mostren diversos camins de la creació pictòrica i escultòrica a Catalunya. Només la fotografia té un marc de referència internacional.

CERCADOR D'ARTISTES DE LA COL·LECCIÓ

DISCIPLINA:
Clàudia Valsells
Barcelona, 1969

Colorista de professió, especialitzada en pintura, murals i cartes de colors. Les seves creacions troben l’origen en l’experimentació dels pigments i les possibles combinacions que ofereixen les diferents tècniques. El color i el seu procés de selecció són el que realment configuren la seva obra i li atorguen, en moltes ocasions, un caràcter atemporal. L’artista va crear l’any 1994 una empresa taller dedicada a experimentar amb el cromatisme. Des de l’inici, el seu treball ha estat exhibit periòdicament en galeries i fundacions privades.

Carles Valverde
Terrassa, Barcelona, 1965

Escultor de geometries fetes amb plom, ferro i acer. Estructures cúbiques emmarcades dins l’anomenat Art Concret, que es fonamenta en els principis matemàtics i racionals de les formes. Interessat per les composicions i la seva organització, articula l’espai en si mateix, ordena la llum i recondueix la mirada de l’espectador. Sota un aspecte sobri, senzill i de silenci s’oculten l’emoció, la sensualitat i l’harmonia... més enllà del concepte purament formal.

Manu vb Tintoré
Brussel·les, 1964

Julio Vaquero
Barcelona, 1958

Pintor d’interiors mig abandonats, contenidors d’objectes en desús com ara els vells televisors dels anys seixanta i setanta, grans lletres de fusta, piles de diaris vells, tot tipus de caixes, draps, trossos de tela arrugats, somiers escanyolits, cables elèctrics..., històries recuperades i recombinades estratègicament que reciten una oda al món caduc. Sota una minuciosa tècnica compositiva, conviuen realitat i abstracció de contrastos cromàtics i esclats lumínics de foscor dramàtica. Formes simbòliques que ens evoquen l’arqueologia cultural, on les coses, un cop perduda la seva utilitat, tenen un valor substancial, gairebé metafísic.

Mariano Vargas
San Fernando, Cadis, 1964

Des d’una mirada contemporània, combina l’erotisme amb la moral i el perfeccionament de la cultura renaixentista; retrata escenes basades en dones de la pintura italiana o flamenca que cohabiten amb timbrats cromatismes contemporanis. Juxtaposa iconografies i escenaris dels segles XV-XVII i XXI. Les seves fotografies recreen a la fèmina en postures i actituds que apel·len directament a l’espectador, al qui atorga un paper de voyeur. Escenifica la sensualitat de madonnes contextualitzades en decorats i vestimentes que al·ludeixen al seu quadre original i que en ocasions inclou en el fons de les composicions.

Rafael Vargas
Barcelona, 1959

Fotògraf freelance, que s’ha especialitzat en el retrat, l’arquitectura i el món de la publicitat. Ha publicat reportatges d’arquitectura i d’interiorisme en revistes de projecció internacional i des de l’any 1987 ha participat en exposicions col•lectives arreu d’Europa i els EUA. Al llarg de las seva extensa trajectòria ha estat guardonat amb diverses distincions, de les quals s’ha de destacar el Gran Premi Kodak de Fotografia Europea (1989), el Laus Or (1995) i, en tres ocasions (1993, 1995 i 2003), el Lux Or. Rafael Vargas és un tendre observador que sap perpetuar una realitat camaleònica fent ús del domini de la llum, la riquesa tonal, la composició, l’experimentació i la innovació.

Josep Maria Vayreda
Girona, 1932 - 2001

Membre d’una saga familiar olotina d’artistes, conreà preferentment temes de paisatgisme urbà, i en especial de Cadaqués, Eivissa, ciutats del nord d’Europa i barris parisins. Composicions rigorosament ordenades en les quals atorga protagonisme als plans per mitjà dels clarobscurs i que originen una certa sensació de tridimensionalitat. Per mitjà d’una paleta de tons freds, cendrosos i austers embolcalla de lirisme les pintures de cafès, estances buides, parcs solitaris i façanes d’edificis

Patricio Vélez
Quito, Equador, 1945

Dibuixant i fotògraf. L’obra de Patricio Vélez es construeix com un exercici subtil i delicat, harmònic en tota la seva base compositiva, que fa de paisatges, o nocions d’aquests paisatges, refugis de la seva intuïció poètica. El resultat es reflecteix com una sensació que comprèn des del somni de caire surrealista fins a la troballa del factor científic, tot, amb el component “natura” com a referent.

Lluís Ventós
Barcelona, 1952

Nascut en el si d’una família de tradició empresarial, Lluís Ventós va sobresortir com a pintor autodidacte rebel, impetuós i obert al descobriment. El seu estil ha anat evolucionant cap a una síntesi en les formes amb referències al constructivisme rus i que més tard deriva cap a una investigació dels orígens que reflecteix en les seves escultures. La tradició perfumera de la seva família l’aproxima al tractament del vidre i l’ús de la fusta per a realitzar figures que evoquen la simbòlica iconografia de la cultura Rapa Nui i dels moai de l’illa de Pasqua.