ART CONTEMPORANI - ACTIVITATS

Conferència a càrrec de Maria-Josep Balsach: "Gest, Nuagisme i la rehabilitació de la pintura (1955-1980)"

Dijous 20, Desembre, 2018 18:00H - Dijous 20, Desembre, 2018
Espais Volart, Barcelona

Manuel Duque va ser un pintor d’una gran importància dins de l’Informalisme a Catalunya. A París va participar en els esdeveniments culturals més rellevants amb la creació del corrent nuagiste. L’any 1960 va formar part del Grup Gallot, amb el qual va realitzar les primeres performances de l’estat espanyol. Tot seguit elaborarà un concepte de rehabilitació de la pintura que tindrà com a punt de partida la repetició i els ritmes d’una visió gestual de la naturalesa.

Maria-Josep Balsach és professora d'Història de l'Art Contemporani i directora de la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona (des de 1999). És autora de nombrosos treballs teòrics sobre l'estètica i l'art dels segles xix i xx des d'una visió interdisciplinària. Entre les seves publicacions podem citar Esteticisme i decadentisme a la fi de segle [Ed.] (Barcelona, ​​1988); Hybris i pensament Tràgic (Barcelona, ​​1990); L'art immaterial d'Arnold Schönberg (Premi Internacional Espais a la Crítica d'Art); Modernisme e avantguarda. Picasso, Miró, Dalí i la pittura catalana nell primo Novecento (Milà, 2003) i Joan Miró. Cosmogonies d'un món originari (1918-1939) (Barcelona, ​​2007) (Premi Ciutat de Barcelona d'Assaig). Ha treballat sobre l'estètica de María Zambrano i sobre l'art i la violència al segle xx. Actualment, amb l'Arxiu del Centre de la Memòria Històrica de Yad Vashem (Israel), està preparant un llibre sobre les dones pintores a la Shoah. Comissària d'exposicions i directora de projectes i grups de recerca consolidats. Ha estat padrina de George Steiner per al Doctorat Honoris Causa de la Universitat de Girona (2012). Ha exercit la crítica d'art en els diaris Avui, El País i La Vanguardia. De la seva producció poètica podem citar els llibres Eprath (amb Jaume Plensa) (Barcelona, ​​1982), Poemes de Brisgòvia (Sabadell, 1992) i Galítzia / Galija (Vic, 2009; Pamplona, 2012).

Imprescindible reserva prèvia enviant un correu electrònic a volart@fundaciovilacasas.com