ART CONTEMPORANI - ACTIVITATS

Cicle "Pere Portabella. Cinema, art i política" a la Filmoteca de Catalunya

Dimecres 14, Febrer, 2018 - Dimecres 28, Febrer, 2018

El rebuig al cinema argumental i la connexió entre avantguarda i política han estat els elements clau que han situat Pere Portabella com una figura fonamental en el desenvolupament d’un cinema conceptual que, a principi dels 70, s’erigia com a moviment contestatari envers la direcció cultural del franquisme. L’artista i exsenador ha contribuït a la transgressió de la narrativa convencional amb una mirada única que l’ha portat a exhibir la seva obra en institucions tan il·lustres com són el moma, Museu d’Art Modern, la galeria Tate, el Centre Georges Pompidou, el Museu Reina Sofía o el macba, Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Aquesta retrospectiva es programa en sintonia amb l’exposició “Pere Portabella. Cinema, art i política” inaugurada aquest mateix mes al Museu Can Framis. A la vegada, també ret homenatge al músic recentment desaparegut Carles Santos, el qual va establir una col·laboració ininterrompuda amb Portabella. Ambdós van establir una brillant relació de sincronies inesperades entre imatge i banda sonora.

Les projeccions programades per aquest cicle són:

- "Umbracle". Dimecres 14/02 a les 18.30 h. Amb presentació de Pere Portabella i homenatge a Carles Santos.
Pere Portabella . 1971 . VOSC . 85'

Lee interpreta un home qualsevol que passeja per Barcelona provocant la perplexitat mútua entre un actor descontextualitzat de la seva imatge habitual cinematogràfica i la mirada d’un estranger entorn de la realitat espanyola d’aquella època. El film és un estrany poema audiovisual amb l’enyorat Carles Santos posant l’imprescindible contrapunt sonor i amb guió de Brossa.

- "Vampir-Cuadecuc". Dimecres 21/02 a les 18.30 h.
Pere Portabella . 1970 . VOSC . 70'

Aprofitant el rodatge d'El conde Drácula', de Jesús Franco, a Espanya, Portabella suggereix la possibilitat de rodar un film experimental sobre el mite del terror amb el mateix actor. Lee ho accepta.

- "Pont de Varsòvia". Divendres 23/02 a les 19.00 h.
Pere Portabella . 1989 . VC . 85'

Els diaris es van fer ressò de l’insòlit cas d’un submarinista trobat en un bosc cremat. El que probablement va succeir, segons les versions de la premsa, és que un avió del servei forestal, en omplir els seus dipòsits d’aigua, hauria arrossegat el submarinista i després l’hauria precipitat sobre el bosc en flames.

- "Die Stille vor Bach" / "El silenci abans de Bach". Diumenge 25/02 a les 19.00 h.
Pere Portabella . 2007 . VOSC . 102'

Bach i la seva època, però també la seva capacitat per a seguir sent modern avui. Un film de Pere Portabella amb una important aportació de Carles Santos.

- Sessió triple. Dimecres 28/02 a les 18.30 h.
Tanquem el cicle dedicat a Pere Portabella amb una taula rodona en què participaran Albert Serra, el catedràtic Josep Maria Català, el director de fotografia Tomàs Pladevall i Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya.

"Art a Catalunya"
Pere Portabella . 1992 . VC . 31'

Portabella superposa l’entrevista als espais, les arquitectures i la grandiositat del buit com a espai temporal (Pilar Parcerisas).

"No al No"
Pere Portabella . 2006 . S/D . 4'

Carles Santos interpreta algunes de les seves peces al piano. Film realitzat per a l’exposició “Carles Santos. Visca el piano!”, que va tenir lloc a laFundació Joan Miró de Barcelona a l’estiu del 2006.

"Mudanza"
Pere Portabella . 2008 . VE . 20'

Mudanza respon a una invitació del conservador Hans Ulrich Obrist per intervenir a la Huerta de San Vicente, casa museu de la família García Lorca a Granada. El film és el resultat del procés de mudament de mobles i objectes per tal que el visitant pugui passejar sense obstacles pels espais carregats de sentits i ressonàncies.

Descomptes en les entrades del cicle i a l'exposició:

• Els abonats de la Filmoteca de Catalunya podran disposar d’un descompte en l’entrada de l’exposició al Museu Can Framis presentant el seu abonament a taquilles del museu en el moment d’adquirir l’entrada.

• Els visitants de l’exposició al Museu Can Framis podran disposar d’un descompte en la compra d’entrades al cicle a la Filmoteca presentant l’entrada de l’exposició a taquilles en el moment d’adquirir l’entrada.

Més informació de l'exposició "Pere Portabella. Cinema, art i política" aquí.